Як захистити свої гаджети від шахраїв

Кіберзлочинці постійно полюють на чужі особисті дані. Атакують телефони, планшети і комп'ютери за допомогою шкідливих програм, виманюють секретну інформацію у банківських клієнтів хитрощами соціальної інженерії. Розповідаємо, як захистити свою конфіденційність і дати відсіч зловмисникам.

Які дані потрібні шахраям?

Ключем до грошей на вашому рахунку можуть стати реквізити карти, включаючи термін дії, три цифри з обороту, а також паролі і коди з повідомлень банку. Або логіни і паролі від вашого онлайн-банку та інших додатків і Особистих кабінетів, до яких прив'язана платіжна інформація.

Шахраї виманюють конфіденційні дані за допомогою соціальної інженерії та фішингу.Нерідко вони розсилають повідомлення з посиланнями на шкідливі програми або файлами, що містять віруси. За допомогою них кіберзлочинці сподіваються отримати віддалений доступ до гаджетів і вкрасти з них секретні дані.

Банк нічого не компенсує, якщо людина сама повідомила шахраям конфіденційну інформацію або добровільно встановила шпигунську програму.

Як захистити пристрої від кіберзлочинців?

Дотримуйтесь головних правил кібергігієни.

Користуйтеся антивірусами

Встановіть антивірусні програми на всі гаджети, якими користуєтеся. Тоді шахраї не зможуть заволодіти даними з вашого пристрою, навіть якщо ви перейдете по шкідливої посиланням. Головне не забувати оновлювати захисні системи.

Постійно оновлюйте систему

Зловмисники завжди шукають уразливості в програмному забезпеченні і додатках, і виробники регулярно випускають оновлення і посилюють антивірусний захист. Тому важливо завжди використовувати останню версію програм. В налаштуваннях вашого гаджета знайдіть функцію автоматичного оновлення і включіть її. Зламати оновлений пристрій набагато складніше.

Завантажуйте тільки Перевірені програми


Завантажуйте програми з перевірених джерел. Наприклад, для телефонів і планшетів на базі iOS – з AppStore, для Android – з Google Play. Перед завантаженням читайте коментарі інших користувачів на профільних форумах, щоб заздалегідь дізнатися про можливі ризики використання програми. А також переконайтеся, що вона активно оновлюється розробником – в офіційних магазинах зазвичай вказана дата останніх змін.

Якщо ви завантажили який-небудь додаток, але зовсім їм не користуєтеся – краще його видалити. Раптом у нього слабкий кіберзахист? Знизьте ризик злому вашого пристрою.

Не встановлюйте програми на прохання незнайомців


Не тільки шкідливі програми несуть загрозу. Іноді шахраї використовують легальні програми віддаленого доступу, щоб керувати пристроєм від вашого імені.

За допомогою програм віддаленого доступу злочинці можуть прочитати СМС від банку з секретними кодами і паролями, зайти в ваш онлайн-банк, перевести гроші або оформити кредит від вашого імені.

Вивчайте налаштування конфіденційності

При установці додатків звертайте увагу на налаштування конфіденційності. Чи дійсно так вже необхідно ділитися з програмою списком ваших контактів або геолокацією?

Дозволяйте доступ тільки в тому випадку, якщо це дійсно необхідно: наприклад, місце розташування потрібно для програми таксі, але навряд чи важливо календарем завдань. Якщо вас не влаштовують вимоги прав доступу, виберіть інший додаток.

Коли в програмі оновлюється угода користувача, не поспішайте відразу приймати умови – спершу уважно їх вивчіть.

Вибирайте складні паролі

Пароль повинен складатися не менше ніж з восьми символів: цифр, малих і великих літер, спеціальних символів. Краще не використовувати популярні слова і загальновідомі скорочення. Ніяких дат народження, Імен і прізвищ. Паролі повинні бути різними для кожного аккаунта – не повторюйтеся. І кожен раз вводите пароль заново вручну-не зберігайте його для автоматичного введення.

По можливості налаштуйте подвійну ідентифікацію: тоді крім введення пароля система буде кожен раз запитувати підтвердження входу за допомогою коду, який миттєво приходить в СМС, push-повідомленні або на електронну адресу.

Як убезпечити дані на випадок пропажі телефону?

Ці ризики варто продумати заздалегідь. Виконайте три кроки:

  1.  Увімкніть блокування. Для захисту пристрою увімкніть автоматичне блокування екрану. Використовуйте пароль, відбиток пальця або Face ID – функцію розпізнавання обличчя власника.
  2.  Налаштуйте відстеження. Встановіть програму, що дозволяє дистанційно відстежувати місце розташування пристрою. У разі крадіжки або втрати ви зможете бачити, де знаходиться ваш гаджет, підключитися до нього і навіть віддалено стерти з нього всю інформацію. Наприклад, в пристроях на базі з Android є функція пошуку телефону Google Find My Device, в девайсах Samsung – схожа опція Samsung Find My Mobile, на платформі iOS – Find My iPhone. Обов'язково заздалегідь активуйте їх в налаштуваннях гаджета.
  3. Створюйте резервні копії. Регулярно робіть "бекап" - резервне копіювання ваших даних. Ця опція дозволяє зберігати конфігурацію налаштувань вашого пристрою, всі програми та іншу інформацію. Це допоможе швидше відновити дані з втраченого або вкраденого телефону і перенести їх на новий.

Що робити, якщо телефон вкрали?

Якщо ви позбулися телефону з номером, який прив'язаний до вашого банківського рахунку, дійте, як при втраті карти. Телефонуйте в банк на гарячу лінію або біжіть в його відділення і просите блокувати всі карти, мобільний і онлайн-банк.

Після цього про всяк випадок зателефонуйте на свій номер: можливо, телефон хтось знайшов і готовий вам його повернути.

Якщо ж гаджет поцупили, напишіть в поліції заяву про крадіжку. Візьміть завірену копію цієї заяви - воно може знадобитися в банку, якщо злочинці встигнуть зламати телефон і онлайн-банк і вкрасти гроші з рахунків.

Як бути, якщо шахраї зламали вкрадений телефон і вивели гроші з рахунків?


В цьому випадку ви можете розраховувати на компенсацію тільки при двох умовах:

  1.  Ви не порушували правил безпеки. Наприклад, не повідомляли шахраям конфіденційні дані карти, логіни і паролі від онлайн-банку, ваш пристрій на момент крадіжки було захищено паролем, як і всі додатки, до яких прив'язана платіжна інформація.
  2.  Ви вчасно оскаржили списання - не пізніше наступного дня після того, як отримали від банку повідомлення про операцію, яку не здійснювали.
  3.  Щоб відшкодувати втрати, як можна швидше пишіть в банк заяву, що операції пройшли без вашої згоди, просите провести внутрішнє розслідування і повернути гроші. Підкресліть, що ви дотримувалися правил кібер гігієни. І прикладіть копію заяви про крадіжку телефону, яке ви склали в поліції.
Якщо на вас оформили кредит, то окремою заявою вимагайте у банку визнати договір недійсним. Просіть відкласти початок виплат по кредиту до завершення розслідування. У випадках, коли банк не погоджується на відстрочку платежів, краще їх вносити, щоб не зіпсувати свою кредитну історію. Коли договір анулюють, ви зможете вимагати, щоб вам повернули сплачене.

Якщо ви дотримувалися всіх вимог безпеки, але банк не прислухається до ваших доводів, скаржтеся на нього в інтернет-приймальню банку.